Game review: Saints Row I, II en III.

Saints Row, die naam alleen al, amazing. Het spel is beter, de verhaallijn? Nog beter. Ben je een fan van Grand Theft Auto? De missies behalen om verder te komen in het spel? En uiteindelijk tot een groot iets te ontpoppen? Of blijf je liever een sloeber op de straten? Benieuwd naar het derde deel van Saints Row, The Third, lees dan snel verder!

Saints Row

In het artikel van Project Graffiti, liet ik al weten dat gamen echt niet onder de mannelijke kant valt, daardoor kreeg ik een reactie over mijn Saints Row verslaving, waarom zou ik er niet een game review tussen gooien? Aangezien er meer meisjes/vrouwen gamen, tegenwoordig is dat heel normaal!

Laten we beginnen met het allereerste deel van Saints Row! Ik was meteen verliefd, joking. Had echt een gruwelijke hekel aan het spel, voornamelijk omdat het zo moeilijk was. Ik was nog een jaar of veertien/vijftien voordat ik hem voor het eerst speelde. Zo niet-engels sprekend, ging te snel en legde hem aan de kant. GTA daar was ik pas goed in, terwijl ook dat een Engelstalig spel was!

Ik probeerde nog een poging en nog één, en bij de laatste keer viel hij in de smaak. Nog niet helemaal, pas toen ik deel twee aanschafte, werd ik echt addicted. Misschien omdat bij nummer één, alleen een man kon zijn? Still mad about that Saints Row.. just joking. Ik vond de missies nog niet allemaal even leuk, pas in twee, toen ging het pas het rollen.

Saints Row 2 was echt uitmuntend. Hij loopt over vanuit 1 naar 2, ik had toen deel twee nog niet uitgespeeld, snapte het niet helemaal, totdat ik ze beide overnieuw uitspeelden. Beide games waren vet, zowel nummer één als twee. Hoe het is gepresenteerd, de missies die je weer moet doen om alles op gang te krijgen vanwege enkele gebeurtenissen, echt geweldig.

Ik verklap nu deel 1 en 2!

Saints staan voor een bende in de stad Stillwater. Je bent nog een broekie, begint onder aan de ladder van de criminaliteit. Op het moment dat je in het spel komt, creëer je je eigen persoonlijkheid qua stem en bewegingen zoals een compliment of belediging. Maak je een belediging naar iemand, word je vaak in elkaar geslagen, maar je kan ook terug vechten!

Saints Row

Op het moment dat je klaar bent met het creëren van je eigen man, in deel 1, kom je in een straatgevecht terecht, waar de Saints je uit helpen, hierdoor kom je met ze in contact en ga je de bende joinen. Je merkt iemand op, Gat, hij is een soort van “leider” van de Saints met de officiële leider van de 3rd Street Saints, Julius. Je joint, leer de kleine kneepjes van het vak, auto’s jatten, op mensen schieten, prostituees roven van andere pimps, overvallen en andere missies die je kan doen.

Hoe verder je in het spel komt, hoe meer je gaat betekend. Zo moet je ook respect verdienen door middel van de missies, zoals het beroven van de pimps. Je krijgt bij elke missie een geldbonus en respect, zodra je op een aantal levels zit, open je een nieuw iets, bijvoorbeeld een beter wapen, nieuwe auto’s van bendes die je uit de weg hebt geruimd. Jep, je moet het ook opnemen tegen anderen in de stad zoals de Vice Kings, Los Carnales en Westside Rollerz. Zodra je hen uit de weg hebt geruimd, is de stad helemaal van jou, alleen van jou!

Saints Row

Natuurlijk steek iemand daar een stokje voor, stap je op een geweldige jacht en eindigt daar het eerste deel van Saints Row. Maar het maakt niet uit, je gaat niet dood, maar je kan je wel “om laten bouwen” tot vrouw. Te gek voor woorden, WIJ vrouwen, spelen ook ruige games!

In deel twee ontwaak je uit een coma, op de ziekenboeg van één of andere ranzige gevangenis waar je uit gaat ontsnappen, prison break! Micheal Scofield is ook je vriend, hij helpt je bij de uitbraak, haha no, joke! Een of andere knaap komt jou redden om vervolgens je terug te brengen naar “jouw stad.” Helaas is die ten onder gegaan toen jij een aantal jaar in coma lag, je moet je status heropbouwen, maar je bent dus al wel weer een leider. Een leider van de Saints! 3rd Street wordt sinds dien ook weggelaten en ga je op zoek naar Gat, je homeboy van toen. Die op dat moment wordt berecht voor meer dan 300 jaar celstraf, levenslang, moord, nee, honderden moorden, executies, afpersing, wapenbezit en noem het maar op. Op dat moment kom jij de rechtszaal binnen en begint daar deel twee echt!

Saints Row

Je pakt de draad op samen met Gat, enkele nare dingen gebeuren in het spel, ook blijft je homeboy uit de gevangenis, die jou heeft geholpen met ontsnappen je bij. Hij krijgt een grote rol in het spel, volgt je met enkele missies, maar aan alles komt een eind. Zo ook aan de vrouw van Gat en nog een keer, vanaf dat moment merk je weer hoe leuk het spel is! De Saints gaan weer op pad en bouwen opnieuw hun status op.

Stillwater is op dat moment in handen van één of andere beruchte politiekorps die je eens flink gaat dwars zitten, ook heb je weer te maken met nieuwe bendes die de stad domineren. Je moet de kaart weer schoon vegen en zorgen dat Stillwater weer in jouw macht komt. Nieuwe missies, nieuwe huurmoorden en andere criminele activiteiten.

Wat ik zo leuk vind aan deel twee, ik heb hem namelijk al zo een drie keer uitgespeeld, is dat de missies echt gruwelijk zijn! Niet qua bloederigheid, sommige wel, maar veel intensiever dan voorheen. Je moet zoveel meer doen om de top te bereiken, dan alleen wat overvallen en kleine schietpartijen. Nee, je gaat nu voor het grotere werk en neemt enkele recruiters op je.

Het eind hier, is ook echt amazing. Een grote missie, wat ik zelf leuk vind om te doen, maakt een einde aan deel twee. Op een aparte manier, wat dat betreft in Saints Row echt uniek qua opdrachten. Je kent de standaard schiet-hem-door-zijn-hoofd-opdrachten wel, deze gaan net iets dieper.

Klaar met deel 1 en 2!

Nu schakelen wij over na deel 3! Saints Row; The Third kwam afgelopen november uit! De releasedate stond in Europa voor 18 november 2011, met Kerstmis, ja, ik vroeg hem voor kerst, lag hij dan ook onder de boom. Ik zag hem al liggen, hoorde hem mijn naam roepen, wat was ik blij dat ik SR3 in mijn handen had, halleluja!

Ik kon niet wachten om hem te hervatten, aangezien ik in de kerstvakantie was begonnen met deel 1, maar het werd hem niet. In verband met mijn blog en andere afspraken kon ik de game al snel opzij leggen, gelukkig! Sowieso is de besturing anders dan bij GTA, altijd wennen nadat ik één van de games heb gespeeld. Nu is de besturing hetzelfde en dient “A” niet meer voor gas geven, maar de knop aan de onderkant, jeej!

Het spel, de opening was mind-blowing. Ik was echt versteld ervan hoe lang de eerste missie alleen al duurde, hoe spectaculair hij hem opende. Ergens had ik ook mijn twijfels, hoe kon een game zo vet beginnen? En zo amazing blijven? Moeilijk, maar hij bleef niet vet. Het spel was echt masterlijk!

Saints Row

De missies zijn echt spectaculair, gruwelijk en je maakt veel meer beslissingen zelf. Je hebt nu ook echt keuzes, je eigen pad kan je nu helemaal alleen kiezen. Niemand zegt dat het goed is, maar je verhaallijn heeft er wel invloed op. Wil je de badguy spelen, vermoord dan iedereen die je mag vermoorden, je kan dit natuurlijk ook achterwege laten.

Je hebt betere opdrachten/activiteiten, zo kan je ook gewoon elke keer één activiteit doen, 1 level, in plaats van allemaal achter elkaar. Daarnaast is de populatie van de Saints omhoog gegaan in de stad hierdoor, kunnen jouw fans foto’s van jou maken in ruil voor een geldbonus, je wordt soms nog eens in elkaar gestompt, omdat je van de Saints bent. Dat hoort er nou eenmaal bij. Ook Gat is weer van de partij, voor een deel. Je vrienden, of de mensen die je toen de tijd hebt opgenomen in je bende, zijn ook weer back in the game.

In elk deel heb je nieuwe hoofdpersonen in je spel, ook in deel drie is dat zo. Zimos is daar één van, stiekem ook mijn favoriet. Hij kan niet praten, althans niet normaal, vandaar dat hij altijd zingt. Zodra hij bij je in de buurt is hoor je geen stem, maar een zingende toon. Zo leuk! Ik nodigde hem heel vaak uit om even snel een missie gezamenlijk te doen, zijn stem is echt geweldig, daarnaast maakt hij ook leuke opmerkingen. Dat heeft Saints Row altijd gehad, zodra je de ondertiteling leest, ik hoor het liever, omdat de grappen dan nog leuker zijn, humor! Humor en flauwe sarcastische grappen zijn ook altijd aanwezig.

Ik wil zoveel vertellen over deel 3, want hij is gewoon het beste van allemaal. Gelukkig kan je ook hier weer een vrouw zijn, heb je mooie pumps, woop, love that! Ondertussen heb je ook veel kleine missies en ben je de hele tijd aan de telefoon. De navigatie is ook verbeterd, wat ik zelf wel fijn vind. Sommige delen ken ik uit mijn hoofd, maar je hebt van die stukken waar je nooit en dan ook echt nooit komt.

Saints Row

Een voordeel van 3 is dat hij niet echt lijkt op de andere spellen, natuurlijk de Saints en de gekke opdrachten die je krijgt, maar de kwaliteit is veel en veel beter. Je merkt echt dat je nu de touwtjes in handen hebt, grotere missies, vreemde opdrachten, van die kleine opdrachten in het spel zoals het zoeken van drugspakketten of geldpakketten. Je moet ook keuzes maken wat veel invloed heeft op je verhaallijn, ik kreeg het gevoel alsof ik helemaal in het spel zat. Dat zit ik altijd, maar nu nog erger!

Het zijn van die kleine dingen die het spel hebben veranderd. Ik ben er zo enthousiast over, houd je van actiespellen, opdrachten voltooien en andere moordlustige opdrachten die je even tussendoor wilt doen? Dan is Saints Row echt een spel voor jou.

Ik ga er niet diep op in, ook al deed ik dat soms al. Zodra ik missies helemaal ga verklappen, is het niet meer leuk. Vandaar enkele kleine details waarmee je een beeld kan schetsen met wat voor spel je te maken hebt. Saints Row The Third is mijn favoriet, puur om de geweldige missies en omdat je nu meer mogelijkheden hebt.

Het moest eigenlijk een game review worden en geen game reviews. My bad, my bad! Ik ben echt enthousiast over de Saints Row reeks, het is leuk om iets op te bouwen vanaf het begin en dan resultaat zien in wat je hebt gedaan. Helemaal als je alle drie de games hebt gespeeld. Er komt een deel vier, yeaaaa oh yea! CAN’T WAIT! Dit zijn trouwens allemaal screenshots van de game die ik ooit heb genomen tijdens gamestreams en de #48UURLIVE.

Saints Row 1, 2 en 3 zijn verkrijgbaar bij verschillende gamestore zoals Dynabyte, Gamestore E-plaza en online zoals bij Bol.com of op Ebay.com, daarnaast moet je goed opletten op de prijzen. De éne verkoopt hem voor €65,00 terwijl je hem bij de ander al voor €40,00 kan krijgen! Even op zoek gaan naar de juiste game en de bijbehorende prijs! Het spel is zowel beschikbaar op de XBOX360, als op de PS3.

Kon jij het spel al? Of ben je ook al zo verslaafd eraan?

No worries, vanmiddag staat er gewoon een beauty, of nouja een tag online!